Vers fruit en groenten bewaren: 7 tips

7 tips om zomerfruit en groenten goed te bewaren

De zomer is voor voedselliefhebbers een geweldig seizoen. Veel vers fruit, lekkere groenten en kruiden uit je eigen tuintje. Om al deze overdaad optimaal te benutten, moet je fruit en groenten wel goed bewaren. Want niets is zo vies en zonde als rottend fruit of verlepte groenten. Vers fruit bewaren, hoe doe je dat het beste? Lees deze 7 handige  bewaartips, en maak je zomer nog smaakvoller!

1) Zelfs met een gezonde eetlust en goede koeling kan het voorkomen dat je bessen, aardbeien en frambozen beschimmelen. Een manier om de schimmel te stoppen (of te voorkomen) is  thermotherapie. Dit werkt! Geef je bessen, aardbeien en frambozen een warm bad (watertemperatuur ongeveer 50 graden) gedurende 30 seconden, leg ze vervolgens op een droge doek en bewaar ze droog in een koele kelder of koelkast.

2) Geen tomaten in de koelkast. Gewoon niet doen. De textuur en smaak wordt in de koelkast al na een dag minder, en dat is jammer van de heerlijke tomaat. Bewaar de tomaat in een kom waarin je een theedoek hebt gelegd. De stelen laat je naar boven wijzen ( want dat is de zachtste plek die als 1e gaat rotten) en zet de kom op een koele droge plek waar geen zonlicht komt. Zo hou je ze wel een weekje vers.

3)Sommige vruchten en groenten te produceren een gas (genaamd ethyleen) als ze rijp worden. Dit gas zorgt ervoor dat andere groenten en vruchten heel snel rijpen, of zelfs gaan rotten. Ze moeten dus gescheiden bewaard worden.  Avocado’s, bananen, meloenen , kiwi’s , mango’s , nectarines , peren , pruimen  en tomaten moet je op een andere plek bewaren dan appels, broccoli , wortelen , bladgroenten en watermeloen . (Klik hier voor een volledige lijst.)

4)Bewaar onrijpe vruchten op het aanrecht (uit de zon) in een houten schaal. Het natuurlijke hout zorgt ervoor dat de vruchten niet snel beurs worden en eventueel vocht is geen probleem op hout, aangezien dit absorbeert (in tegenstelling tot plastic, glas of staal). Na een paar dagen is het fruit rijp. De schaal wel goed afwassen zo nu en dan.

5)Bewaar je ongewassen bladgroenten (sla en dergelijke) in een papieren handdoek of een papieren zak. Hiermee verleng je de levensduur aanzienlijk. Het voordeel van het papier is dat het het overtollige vocht absorbeert, waardoor de bladeren niet gaan rotten. Vergeet niet eerst alle bruine/oude bladeren te verwijderen. Vervolgens bewaar je de bladgroenten in de groentenla van de koelkast.

6)Een oude maar veel gebruikte truc is om verlepte slasoorten weer nieuw leven in te blazen met een ijsbad. Doe de blaadjes sla of kruiden in een grote kom met ijswater en roer de blaadjes een beetje rond. Na een minuut of twee zijn ze weer als herboren, en klaar om geconsumeerd te worden.

7)Last but not least: gebruik je vriezer! Als je toch meer inkoopt dan je opkan, hak dan je groente en gerijpt fruit klein en leg ze in de viezer. Dat kan niet met sla (natuurlijk) maar wel met paprika’s, groene bonen, broccoli, spruitjes, kool, selderij, uien, aubergine, champignons, aardbeien, bosbessen en bananen,  en ga zo maar door! Vergeet niet je groenten te blancheren in heet water en ze af te koelen met koud water, voordat je ze in de vriezer legt. Blancheren neutraliseert bacteriën zodat het bederf uitgesteld wordt. (Leuk feitje: groenten die zijn geblancheerd voordat ze worden ingevroren houden 1300% meer vitamine C vast dan niet-geblancheerde groenten.) Op deze manier kan je ook ná de lange zomerdagen genieten van alle heerlijke fruit en groenten.

Geniet en fijne zomer!

Vers fruit bewaren

Leave a Reply

*

captcha *